EXTENDED DEADLINE - CFP : Text/ures: Books as Objects, from Print to Digital - International Symposium Nov. 19-21, 2014 Paris, France // Text/ures: les objets livres du papier au numérique - Colloque International 19-21 novembre 2014, Paris, France

May 14, 2014 6:06 PM



Text/ures: les objets livres du papier au numérique

Appel à contributions / Call for papers (English version)

Colloque international

 
avec le soutien du Labex Arts-H2H, de l’EA 1569, et de Paragraphe (EA349), Université Paris 8.
En partenariat avec les Archives nationales, la Bibliothèque nationale de France, et l’École nationale des Arts Décoratifs.     

Ce colloque bénéficie d’une aide de l’ANR au titre du programme Investissements d’avenir (ANR-10-LABX-80-01)
      
19, 20, 21 novembre 2014 (Paris et Pierrefitte-sur-Seine)


Porteurs du projet « Text/ures » : Anne Chassagnol et Gwen Le Cor (Université Paris VIII, Département des études anglophones, EA1569).
http://www.labex-arts-h2h.fr/fr/text-ures-l-objet-livre-du-papier.html



Lieux :        
- Les Archives nationales  (site de Pierrefitte-sur-Seine)
- Bibliothèque nationale de France  (site François Mitterrand, Paris)
- École nationale des Arts Décoratifs (Paris).


Conférenciers:
David A. Carter (artiste pop up, USA), Bertrand Gervais (UQAM, Montréal), Jerome Fletcher (Falmouth University, UK), Steve Tomasula (University of Notre Dame, USA).



Text/ures: les objets livres du papier au numérique est un projet international et transdisciplinaire qui envisage d’explorer la gamme d’objets hybrides que sont les livres d’artistes, les livres animés, les ouvrages composites de la littérature contemporaine, les livres sculptures ainsi que les nouveaux livres numériques, qui chacun à leur façon, par leur appartenance à la fois au domaine littéraire et à la culture graphique ou plastique échappent à toute tentative de classification. Par text/ures, on entend explorer le rapport entre le texte et sa matière, la façon dont il est mis en relief, voire activé par des mécanismes papier ou numérique. A qui s’adressent ces objets livres ? Quelle(s) temporalité(s) de lecture nécessitent ces ouvrages? Quels modes d’accès au sens convoquent-ils? Plus largement, sont-ils voués à être vus, lus, exposés, dépliés, manipulés, collectionnés, conservés ? L’idée est de travailler au cœur de la matière pour explorer aussi bien les assemblages du texte que ses déploiements haptiques.
Cette conférence souhaite faire apparaître des zones de contacts entre littérature de jeunesse, littérature contemporaine et livres d’artistes à travers leur histoire commune, vers une matérialité nouvelle. Si nous encourageons les regards croisés sur les différentes formes possibles de texture dans les objets-livres, les suggestions thématiques suivantes pourront être abordées:

Les textures de la littérature de jeunesse
Les livres à surprise, folioscopes, tunnel books, carrousels pourront être traités sous un angle historique. Les objets livres, par essence hybrides, offrent une dynamique de lecture qui confronte mode de l’enfance et monde de l’art en une infinité d’expérimentations plastiques, mécaniques, permettant de présenter des fééries origamiques, ou des sculptures typographiques. Quelles sont les stratégies mises en place par le lecteur pour cheminer dans le livre ? Comment l’architecture, la cinétique, la photographie, le cinéma ont-ils pu influencer la texture des objets livres ? Quelles sont les limites entre jouet et objet ? Quelles peuvent être les textures d’influence entre livres d’enfants et livres d’artistes ? Le pop-up est-il un objet à sensations ? un objet tactile ? un livre sonore ? La texture facilite-t-elle l’accès à la connaissance ? Du point de vue de la remédiatisation, comment la texture de l’objet peut-elle s’adapter à d’autres supports (ebooks, applis) et, inversement, comment expliquer que certaines applications opèrent un retour à la texture d’origine en format papier ?

Textures et écritures contemporaines
On entend explorer des œuvres dont le travail sur la matière, le grain et la graphie, les place dans un rapport de porosité avec les thématiques abordées par le livre d’artiste. Il s’agira d’interroger  l’étoffe du poétique dans sa matérialité même, en s’attachant aux ouvrages et livres ouvragés dont la texture renégocie le rapport à l’écriture comme mode purement textuel. Que l’on pense aux différentes formes d’entrelacs textuels et visuels (VAS de Steve Tomasula)— les « imagetextes » que définit W .J. T Mitchell dans Picture Theory— ou aux effets de superpositions (Tom Phillips A Humument) ou d’évidement (Tree of Codes Jonathan Safran Foer), ou encore au travail de couture ou de tissage (Jen Bervin, Mark Z. Danielewski The Fifty Year Sword), il s’agira d’examiner les modes de sens qui affleurent et s’instaurent dans la texture de l’objet livre. On s’intéressera aussi à la manière dont les écritures contemporaines retravaillent la notion de livre (que faut il entendre par page, par feuillet ? qu’est qu’un “livre” numérique? ) et interrogent en retour l’acte de lecture. Pour Johanna Drucker les livres ont une temporalité de lecture distincte de celle des œuvres plastiques : “books are time-based media. They unfold in sequence (fixed or not) over time, require a certain amount of attention, and can’t be taken in in the ‘all at once glance’ mode we have come to believe is the correct way of viewing visual art” (Figuring the Word). L’objet livre doit-il se parcourir comme une œuvre visuelle ou faut-il l’envisager comme un nouveau type de séquençage narratif? Comment dès lors lire la texture de l’objet livre?

Conserver la texture : exposer, diffuser et restaurer les objets livres
            Le relief de l’objet livre, à travers son architecture de formats infinis, invite également à réfléchir aux problématiques de conservation. “La consignation” telle que la définit Jacques Derrida “tend à coordonner en un seul corpus, en un système ou une synchronie dans laquelle tous les éléments articulent l’unité d’une configuration idéale” (Mal d’archive). On pourra à cet égard se demander comment consigner l’hétérogéneité du livre-objet. Plus précisément, comment conserver le sens pluriel qui se tisse dans le volume, le toucher, les plis du texte, ou qui émerge de l’éphémère d’une lecture-performance ? Quelles sont les différentes pratiques des bibliothèques ? On pourra enfin s’attacher à la remédiatisation de la texture dans son passage du papier au  numérique, ou s’interroger sur le portage d’un format numérique vers un autre.


Modalités de soumission
      Les propositions de communication sont à adresser en anglais ou en français sur easychair (https://www.easychair.org/conferences/?conf=t2014)  avant le 15 mai 2014 (nouvelle date butoir). Elles comporteront un résumé de 300 à 400 mots un titre, une notice biographique et les coordonnées des intervenants.


Comité d’organisation :
Anne Chassagnol (Université Paris 8, Département des études anglophones, EA1569).
Claudine Hervouët (BNF)
Gwen Le Cor (Université Paris 8, Département des études anglophones, EA1569).
Jacques Vidal-Naquet (BNF)


Comité scientifique :
Cécile Boulaire (Université de Tours/ Afreloce)
Anne Chassagnol (Université Paris 8)
Claudine Hervouët (BNF)
Gwen Le Cor (Université Paris 8)
Marine Planche (BNF)
Arnaud Regnauld (Université Paris 8)
Stéphane Vanderhaeghe (Université Paris 8)
Jacques Vidal-Naquet (BNF)
Yann Potin (Archives Nationales)
Emmanuel Mahé (EnsAD)
Emmanuel Cyriaque (éditions HYX)



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Text/ures: Books as Objects, from Print to Digital
International Symposium


Université Paris 8, Les Archives nationales, Bibliothèque nationale de France,  
École nationale des Arts Décoratifs.     
November 19-21, 2014.
With the support of Labex Arts-H2, EA 1569, and Paragraphe (EA 349), Université Paris 8
    Sponsored by ANR program Investissements d’avenir (ANR-10-LABX-80-0.)


« Text/ures » Project Chairs: Anne Chassagnol and Gwen Le Cor (Université Paris 8, EA1569).    
Project website: http://www.labex-arts-h2h.fr/fr/text-ures-l-objet-livre-du-papier.html


Keynote Speakers:
David A. Carter (pop-up artist, USA), Bertrand Gervais (UQAM, Montreal), Jerome Fletcher (Falmouth University, UK), Steve Tomasula (University of Notre Dame, USA).


Call for Papers
Text/ures: Books as objects, from print to digital is an international and trans-disciplinary project that explores a wide scope of hybrid objects ranging from artist books, movable books and book sculptures to composite works of contemporary literature and digital books. Situated at a crossroads of literature and graphic and visual art culture, all these works elude labeling. We intend “Text/ures” as an investigation of the links between text and fabric—the way textual material is emphasized, activated even, by paper or digital mechanisms. Who are these objects intended for? Which reading temporality or which temporizing do these works necessitate? How is sense offered, proposed, displayed?  More generally, are these book-objects destined to be seen, read, exhibited, unfolded, collected or archived?  We would like the proposals to delve into the material and fabric of the textual compositions as well as to focus on the haptic dimension of these three-dimensional unfolding paper structures.
This symposium seeks to explore the intersections between children’s literature, contemporary literature and artist books through their shared history or evolution towards a new form of materiality. We encourage proposals on the following themes as well as those that weave diverging approaches on possible forms of texture in book-objects:


Textures of Children’s Literature
Pop-up books, flip-books, tunnel books, and carousel books can be analyzed from a historical perspective. Hybrid by nature, neither children’s books nor solely artist’s books, they offer a reading dynamics where the realm of childhood and the world of art meet in a variety of experimentations by creating enchanting origami or typographic sculptures. To what extent can we consider pop-up books as sensory objects? How does the reader navigate through the different textures of these books? To what extent can we consider that architecture, kinetic art, photography and cinema may have influenced the texture of animated books? How do they negotiate the refashioning of old media by new media?


Contemporary Textures and Writings
We seek to explore texts whose work with substance, texture and visual forms makes them permeable to the themes captured in artist books. Proposals should investigate the poetic textile in its very materiality by focusing on book-objects and art works whose textures question writing as a purely textual form. Whether we think of W.J.T. Mitchell’s imagetexts and other forms of visual and textual interweavings (Steve Tomasula’s VAS: An Opera in Flatland), or whether we consider layerings (Tom Phillips A Humument), die-cuts (Jonathan Safran Foer’s Tree of Codes), or stitching and weaving effects (Jen Bervin, Mark Z. Danielewski’s The Fifty Year Sword), what is at stake here is the way sense becomes touch generated in the texture of the book-object.              Proposals can also focus on the way in which contemporary writings rework the notion of the book—what is a page, a leaf? What is a digital “book”?—and, in turn, question the act of reading. For Johanna Drucker, the temporality of reading is distinct from that of viewing, and thus of visual art: “books are time-based media. They unfold in sequence (fixed or not) over time, require a certain amount of attention, and can’t be taken in in the ‘all at once glance’ mode we have come to believe is the correct way of viewing visual art” (Figuring the Word). Should books as objects be grasped as visual works of art or do they inaugurate a new type of narrative sequencing? How then, do we read the texture of book-objects?

Archiving Texture: Exhibiting, Distributing and Restoring Books as Objects
The three dimensional format of book-objects and their distinct architectural features, also invite reflections on issues of conservation. As Jacques Derrida explains, “consignation aims to coordinate a single corpus, in a system or a synchrony in which all the elements articulate the unity of an ideal configuration” (Archive Fever). In this respect, we might ask ourselves how can we record the heterogeneity of the book-object. More precisely, how do we conserve the plurality of meaning that is woven in the volume, touch, and folds of the text?  How do we record the compound sense construction that emerges from the fleeting nature of a reading-performance? How do libraries interact with book-objects? We could also delve into the remediation of texture in its transition from print to the digital, or focus on digital porting with its array of constraints and selections.

Submission Guidelines
Please submit your 300-400 word abstract using the EasyChair Conference system (https://www.easychair.org/conferences/?conf=t2014) before May 15, 2014. Proposals can be in English or in French and should include a title, biography and contact information of contributors.  

Organizing committee:
Anne Chassagnol (Université Paris 8, Département des études anglophones, EA1569).
Claudine Hervouët (BNF)
Gwen Le Cor (Université Paris 8, Département des études anglophones, EA1569).
Jacques Vidal-Naquet (BNF)

Scientific committee:
Cécile Boulaire (Université de Tours/ Afreloce)
Anne Chassagnol (co-chair, Université Paris 8)
Claudine Hervouët (BNF)
Gwen Le Cor (co-chair, Université Paris 8)
Marine Planche (BNF)
Arnaud Regnauld (Université Paris 8)
Stéphane Vanderhaeghe (Université Paris 8)
Jacques Vidal-Naquet (BNF)
Yann Potin (Archives Nationales)
Emmanuel Mahé (EnsAD)
Emmanuel Cyriaque  (éditions HYX, Orléans)

 

 

 

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